Het zijn roerige tijden in de (reis)wereld en wij begrijpen uw vragen en wellicht onrust. Wij willen een aantal onzekerheden graag bij u weg nemen. Daarom heeft LucilleReizen de laatste feiten met betrekking tot het Coronavirus voor u op een rijtje gezet.

Reisadviezen

Voor meerdere bestemmingen geldt op dit moment een negatief reisadvies of inreisverbod. Per land en zelfs per regio wijzigt dit regelmatig. Wij adviseren u via het Ministerie van Buitenlandse zaken de laatste updates te volgen. Klik hier voor het actuele reisadvies.

In het geval van een negatief reisadvies (rode gebieden) zijn er omboekings- en annuleringsmogelijkheden van kracht. Vertrekt u binnen 14 dagen naar een van deze bestemmingen? Neem dan contact op. Ook in het geval van een oranje gebied waar alleen noodzakelijke reizen zijn toegestaan, adviseren wij u om contact op te nemen. We kunnen per geval bekijken wat de eventuele annulerings- en omboekingsvoorwaarden zijn van uw reis. Wanneer er geen negatief, maar een aangepast reisadvies is afgegeven (gele gebieden, let op veiligheidsrisico’s) geldt dit helaas niet. Kosteloos annuleren of omboeken is op dit moment dan ook niet mogelijk. Mocht u toch niet willen afreizen, komen de annulerings- of omboekingskosten voor eigen rekening.

Naar welke landen mag ik weer op vakantie en is dit verantwoord?

België (met uitzondering van Antwerpen en Brussel), Bonaire, Cyprus, Curaçao, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Oostenrijk, Polen, Portugal (met uitzondering van Lissabon), Slowakije,  Tsjechië, Zwitserland.

Let echter wel op de risico's. Om u zo goed mogelijk te adviseren zijn wij nauw op de hoogte van mogelijkheden ter plaatse zodat men onbezorgd kan genieten, want dat is waar wij voor staan. We begeleiden u in het gehele proces van het inspireren tot de nazorg. Wat kunt u op de bestemming verwachten maar ook tijdens de vluchten, welke mogelijkheden zijn er ter plaatse, denk hierbij aan accommodaties, excursies, dingen te doen in de omgeving, eetgelegenheden etc. Wij kijken samen met u naar de mogelijkheden om de vakantie die men voor ogen had ook naar wens te vervullen.

Ik ga binnenkort op reis, kan ik nog op vakantie?

Tot onze spijt hebben veel reisorganisaties besloten om reizen met vertrek in de komende weken uit hun systemen te halen en derhalve te annuleren. Deze data zijn per organisatie verschillend. Over het algemeen genomen wordt er slechts enkele weken vooruit gekeken en wordt het advies van de overheid en het ANVR daarin gevolgd. Zodra er meer informatie is over de reis die u bij ons heeft geboekt zullen wij u daarvan op de hoogte brengen.

Mijn reis is nog niet geannuleerd maar ik wil niet meer op reis, wat kan ik doen?

Afhankelijk van de voorwaarden die de reisorganisatie hanteert kunnen er reizen worden omgeboekt. Dit is per reisorganisatie verschillend. Wij zullen deze voorwaarden in acht moeten nemen. Veel reisorganisaties hanteren op dit moment een versoepeld omboekbeleid. Dit betekent dat er geen annuleringskosten in rekening worden gebracht voor uw oude reis indien er direct een nieuwe reis wordt geboekt. De betaling die u reeds heeft gedaan wordt dan verrekend met de nieuwe reis. Mocht u nog een restantbetaling moeten voldoen, dan wordt deze bij een omboeking mee vooruit geschoven met de nieuwe reis en u heeft nog een heerlijk vakantievooruitzicht. Wilt u graag meer weten over de mogelijkheden tot omboeken? Schroom dan niet om contact op te nemen.

U kunt uw reis ook op voorhand zelf annuleren. Helaas kan dat in de meeste gevallen niet zonder kosten. De van toepassing zijnde annuleringskosten zijn afhankelijk van het tijdstip van annuleren. Voor informatie over de hoogte van de annuleringskosten en over de termijnen waarin deze wijzigen neemt u gerust contact op.

Ben ik verplicht om mijn reeds geboekte reis te betalen?

Door het aangaan van een reisovereenkomst bent u ook een betaalverplichting aangegaan. Wij begrijpen dat u in deze situatie wellicht twijfelt over het voldoen van uw restantbetaling. Helaas kan het niet voldoen van de restantbetaling echter ook extra nadelige gevolgen hebben. Reisorganisaties behouden dan namelijk het recht uw reis te annuleren en de daarmee gepaard gaande annuleringskosten bij u in rekening te brengen. Deze annuleringskosten zijn per reis verschillend en zijn niet altijd gelijk aan de aanbetaling. Veel reisorganisaties hanteren momenteel een iets versoepeld betaalbeleid. Om geen risico’s te lopen adviseren wij u echter toch om de betaling volgens de gestelde termijn over te maken. Wij hebben er ook begrip voor als u de betaling nog even uit wil stellen. Mocht dit het geval zijn geef dit dan tijdig bij ons aan zodat wij u goed kunnen informeren over de risico’s en kunnen adviseren welke stappen u het beste kunt ondernemen.

Mijn reis wordt door de reisorganisatie geannuleerd, wat nu?

Het Coronavirus heeft ons allen in de greep. Reisorganisaties zijn helaas genoodzaakt om reizen met vertrek op korte termijn te annuleren wegens de strenge restricties die op een bestemming gelden. Als u binnenkort op reis gaat kunnen wij ons voorstellen dat u veel vragen heeft. Iedere vakantieaanbieder heeft een eigen annulerings- en omboekingsbeleid. Wij hebben hele goede connecties en wij blijven goed op de hoogte van alle ontwikkelingen. Mocht u vragen hebben neem dan gerust  contact op. Indien u een reis bij ons heeft geboekt houden wij ook uw reis goed in de gaten en zullen wij u op de hoogte brengen van de mogelijke gevolgen.

Indien uw reis wordt geannuleerd, zullen wij u hierover informeren en samen met u kijken naar de beste oplossing. De meest praktische oplossing is het omboeken van uw reis naar een later tijdstip dit jaar of mogelijk zelfs al naar volgend jaar. De betaling die u reeds gedaan heeft wordt dan verrekend met de nieuwe reis. Mocht u nog een restantbetaling moeten voldoen dan wordt deze bij een omboeking mee vooruit geschoven met de nieuwe reis en u heeft nog een heerlijk vakantievooruitzicht.

Mocht het direct omboeken van uw reis op dit moment nog geen mogelijkheid voor u zijn, dan kunt u het beste de zogeheten Coronavoucher accepteren. U kunt de voucher dan inleveren op het moment dat u wel weer een mooie reis in het vooruitzicht wilt stellen. Zie voor meer informatie over de Coronavoucher het betreffende onderwerp hieronder.

Let op! Wanneer u zelf uw reis wilt annuleren voordat de reisorganisatie deze heeft geannuleerd zijn hier kosten aan verbonden volgens de reguliere annuleringsvoorwaarden (zie onderwerp hierboven).

CORONAVOUCHER

De Coronavoucher wordt u mogelijk aangeboden als de reis die u heeft gereserveerd niet door kan gaan in verband met Corona. Door de acceptatie van de door ons goedgekeurde en uit onderhandelde Coronavouchers stellen wij uw gelden veilig. Deze vouchers vallen namelijk tot een jaar na uitgifte onder de garantie van de SGR. Mocht u binnen dat jaar toch geen gebruik kunnen maken van de voucher, kunnen wij uw gelden alsnog voor u terugvragen bij de reisorganisatie.

Voorwaarden Coronavoucher

In de meest ideale omstandigheid zijn de voorwaarden van het voucher als volgt:

  • De voucher is geldig tot 1 jaar na uitgifte. U dient uw nieuwe reis te reserveren binnen een jaar na uitgifte (vertrek hoeft dus niet binnen een jaar na uitgifte te zijn).

  • Indien uw nieuwe reis een hogere reissom heeft, moet het verschil worden bijbetaald.

  • Indien uw nieuwe reis goedkoper is ontvangt u een nieuwe voucher voor het nog te besteden bedrag, dat ook gebruikt mag worden voor een andere reis binnen de originele geldigheidsduur van 1 jaar.

  • Deze voucher is inwisselbaar bij een nieuwe reservering van een reis.

  • De voucher staat op naam van de hoofdboeker en is niet overdraagbaar.

LET OP! niet iedere touroperator hanteert deze voorwaarden.

Ben ik verplicht om een Coronavoucher te accepteren als ik niet direct om kan/wil boeken?

Indien uw reis door de reisorganisatie wordt geannuleerd in verband met Corona heeft u formeel gezien recht op de teruggave van het reeds door u betaalde bedrag. Helaas zijn er bij veel reisorganisaties niet voldoende liquide middelen om dit te kunnen doen. Dat betekent dat u mogelijk maanden op uw geld moet wachten. Gedurende deze periode loopt u een enorm risico waar we u graag voor willen behoeden. Uw gelden zijn dan namelijk niet gedekt door een garantiefonds omdat er geen sprake meer is van een reisovereenkomst. Deze is immers ontbonden. Om die reden en dus volledig in uw belang geeft SGR wel dekking op de Coronavouchers die binnen de spelregels van SGR worden afgegeven. Mocht achteraf blijken dat u geen gebruik heeft kunnen maken van de Coronavouchers, blijft u het recht op teruggave van de reeds betaalde gelden gewoon houden. Uw geld is dan in de tussentijd in ieder geval goed gedekt en u loopt daarmee geen risico.

Conclusie: U hoeft de Coronavoucher niet te accepteren maar ter bescherming van uw gelden adviseren wij u dringend om dat wel te doen. Het direct opeisen van uw gelden is zeer risicovol en een langdurig proces.

Dekt mijn annuleringsverzekering de kosten als ik mijn geboekte reis wil annuleren of omboeken?

Of kosten van annuleren of omboeken zijn gedekt hangt af van het type verzekering. Bij de meeste verzekeraars zijn pandemieën niet in de voorwaarden opgenomen en derhalve ook geen reden tot annuleren en/of omboeken. Het omboeken van uw reis wordt momenteel door veel reisorganisatie wel toegestaan zonder dat daarvoor kosten in rekening worden gebracht. Neem contact op met uw verzekeraar voor uw polisvoorwaarden. Wanneer u de verzekering bij ons heeft afgesloten kunt u met ons contact opnemen.

Reizen is weer mogelijk maar er is een inreisverbod waardoor ik niet op reis kan, wat nu?

Het kan voorkomen dat reizen door de Nederlandse overheid weer mogelijk wordt gemaakt, maar dat het land waar u naartoe reist nog geen toeristen uit het buitenland toe laat. Helaas valt een situatie van een inreisverbod buiten onze macht. Wij zullen er alles aan doen om de schade voor u zoveel mogelijk te beperken. Wij staan nauw in contact met reisorganisaties, luchtvaartmaatschappijen en accommodaties/agenten ter plaatse waardoor onze positie een voordeel brengt en onderhandelingen mogelijk zijn. Wij zijn hierin mede afhankelijk van de onderliggende leveranciers en de maatregelen die zij treffen. Onze ervaring is dat velen zo coulant mogelijk met de situatie omgaan. Vertrekt u binnen 14 dagen naar één van deze bestemmingen en heeft u vragen, schroom dan niet op contact op te nemen.

OP REIS

Op de bestemming

U bent op een bestemming heerlijk aan het genieten van uw reis en tot overmaat van ramp breekt er Corona in uw accommodatie uit. In sommige gevallen zal dit ervoor zorgen dat u in quarantaine zult moeten verblijven. Daarmee zult u uw reisperiode noodgedwongen moeten verlengen. Vanaf dit moment is er sprake van een zgn. non-conformiteit. Dit kan extra kosten veroorzaken. De wet (artikel 7: 511, lid 2 BW) spreekt over de schade die u als reiziger oploopt als gevolg hiervan. U heeft in dit geval geen recht meer op een passende schadevergoeding omdat sprake is van een onvermijdbare en buitengewone omstandigheid (kort gezegd: overmacht). De reiziger kan zich voor eventuele (financiële) bijstand het beste richten tot lokale autoriteiten, de eventueel afgesloten reisverzekering en/of consulaire bijstand.

Ons advies

Zorg dat u altijd goed geïnformeerd op reis gaat, bij vragen neem contact op met onze reisadviseurs.

Tijdens de reis en op de luchthavens raden wij u aan om een goede basis hygiëne toe te passen zoals regelmatig de handen wassen met warm water en zeep. Bedek ook mond en neus bij het niezen of hoesten en houdt 1,5 meter afstand.

Andere vragen? Neem gerust contact op.

Wij zitten bovenop het vuur, houden de ontwikkelingen continue in de gaten en zullen u op de hoogte brengen zodra er meer duidelijkheid is. Let op: bovenstaand bericht is onder voorbehoud van wijzigingen. Wij proberen dit regelmatig te updaten.